Turistika bez výhovoriek… DUKLIANSKY PRIESMYK

S Bernym som sa zúčastnil veľmi zaujímavej poznávačky našej Slovenskej histórie z obdobia 2.sv.vojny. Naplánoval návštevu Duklianskeho priesmyku, ako aj zaujímavé lokality regiónu. Keďže ma história baví, rád spoznávam nové miesta a Duklu som chcel už v minulosti navštíviť, tak som neváhal a prihlásil som sa na #4 PO STOPÁCH HISTÓRIE… DUKLIANSKY PRIESMYK.

Už počiatočná komunikácia prebehla bezproblémovo a vždy mi vedel Berny zodpovedať všetky moje otázky. Veľmi pozitívne hodnotím zasielanie informačných mailov ohľadom akcie. Pekne rozpísaný harmonogram, miesta, historické fakty ako aj zabezpečenie akcie a doporučené vybavenie na absolvovanie akcie. Počas dvoch dní sme stihli obísť 23 miest, aj niektoré čo naplánované neboli. Na mňa najviac zapôsobili: Vojenské historické múzeum – Múzejné oddelenie Svidník, Údolie smrti, Nemecký vojnový cintorín v Hunkovciach a vo Važci, Delostrelecké postavenie s bunkrami vo Vyšnom Komárniku (kde sme aj nocovali), Pamätník československého armádneho zboru na Dukle a vyhliadková veža. Zaujímavé boli aj návštevy pôvodných drevených kostolíkov, ktorých je v lokalite neúrekom. Možno aj vďaka tomu nám „najvyšší“ doprial nádherné počasie, pričom na celom Slovensku pršalo a my sme mali slnečné počasie  .

Ako plus hodnotím spanie vonku, kde sme si postavili prístrešok, založili oheň a nočné posedenie pri ňom. Na východnom Slovensku je najčistejšia nočná obloha, čo môžem iba potvrdiť a je to nádhera spať pod milión-hviezdičkovým hotelom  . Keďže nemám rád množstvo ľudí na navštevovaných miestach, tak na tomto tripe to bolo úplne super. Všade kde sme boli tak sme stretli naozaj pár jednotlivcov a poväčšine nikoho a mali sme to iba pre seba – čo je aj na škodu veci, pretože nami navštívené miesta naozaj stoja za to a tak isto veľká ochota a vľúdnosť miestnych ľudí. Celkovo som s Bernyho akciou veľmi spokojný, užil som si to nad mieru. Pre mňa veľký prínos znamená, že sa nemusím starať o nič, nič hľadať, pátrať, zháňať ľudí na podobné tripy. Mám proste všetko zabezpečené a jedine sa musím prihlásiť na akciu cez Berny.blog. Už teraz sa teším na ďalšiu akciu. KERBY 6.0

#3 Turistika bez výhovoriek… VÝSTUP NA KRIVÁŇ

Môj prvý Berny march – Výstup na Kriváň. Výborný zážitok spolu s výbornou partiou. Organizačne dobre zvládnuté už od úvodného dňa. Okrem veľmi priaznivej ceny za turistiku som dostal pár veľmi dobrých rád a postrehov ohľadne výstroje stravovania sa a kempovania v prírode. Partia sa celú turistiku netrhala, išlo sa spoločne. Odporúčam skúsiť. Jángeuse

#5 Turistika bez výhovoriek… SPOZNÁVANIE SLOVENSKÉHO RAJA

Turistickú akciu Berny march #5 hodnotíme 5 hviezdičkami z 5. Nevieme kde začať, pretože celá akcia bola naplánovaná bez chyby začnúc komunikáciou, časovým harmonogramom, programom… Čím nás táto akcia prekvapila? Brožúrkou, kde sa nachádzal celý plán turistiky, časť histórie o Kláštorisku a nakoniec pár otázok zameraných na danú turistiku. Človek sa viac zaujímal kade a kde vlastne kráča. Účastník, ktorý mal najviac správnych odpovedí na otázky dostal cenu, takže to bola ďalšia motivácia spoznávania okolia. Autocamping Podlesok, kde sme boli ubytovaní, bol oplotený, mal ohniská s prístreškami, bol dobre sociálne vybavený. Na túto akciu budeme dlho s úsmevom spomínať. Janka a Peťo (vidíme sa na ďalšej akcii)

#6 Turistika bez výhovoriek… POTULKY MALOU FATROU

Konečne mám chvíľu času len pre seba… čo s tým…po telefonáte s Bernym som vedel, že #6 Turistika bez výhovoriek – Potulky Malou Fatrou bude správna voľba.
Cieľ je jasný turistika hrebeňovka, priatelia, oddych, fyzická záťaž… skrátka vyvetranie hlavy na čerstvom vzduchu v okruhu priateľov.

Po pár organizačných upresneniach kde, kedy, ako, s kým sa pridávam do auta k Peťovi a vyrážane do ZA. Piatkový večer trávime vytváraním dostatočnej zásoby energie na prichádzajúci víkend.

Sobota

Sobota ráno, budíček 04/00 (masakééér) rýchla káva základná hygiena a už sa premiestňujeme pod Strečno kde oficiálne začína naša trasa. 1 checkpoint chata pod Suchým na rozbeh celkom slušné prevýšenie (639 m). Vyrážame… cesta síce strmá zvážnica ale ubieha v ranných úvahách a diskusiách rýchlo. Vzhľadom na dobrú cestu trasu mierne upravujeme a ideme po zvážnici až na chatu (tým pádom nejdeme cez Starý hrad ako bolo pôvodne plánované). Na chate si doprajeme malé občerstvenie doplnenie vody každý si uvedomuje, že to celé ešte len začína 🙂 Toto tvrdenie nám potvrdzuje aj úvodný stupák. Nevadí za chvíľu sme na hrebeni bude to len prechádzka (hovorí ktosi myslím, že Berny :D). Každopádne toto naše počiatočné snaženie je nadmieru odmenené výhľadmi na okolitú krajinu. Pár minút sa kocháme a pokračujeme. Už na chate sa stretávame s prvými turistami tu na hrebeni je ich zatiaľ pomenej ale s pribúdajúcim časom je ich stále viac. Logické veď predpoveď na počasie „babie leto“ presvedčí každého 🙂 To je síce pravda slniečko svieti oblačnosť prakticky žiadna, ale vietor sa ukáže ako náš dnešný protihráč :). Samozrejme každý turista musí počítať, že na hrebeni fúka…no tak nám fúka statočne (cca 70 km/h nárazový viac ako 100 km/h) celou cestou sa do nás výdatne opiera. Je to podľa môjho gusta veď moje tvrdenie : čím horšie podmienky= tým lepšie zážitky stále platí :). Vo veternom ale slnečnom počasí pokračujme hrebeňom Stratenec, Malý Kriváň, Pekelník, Veľký Kriváň.

Skupina je tak rýchla ako jej najrýchlejší člen preto sa delíme na dve dvojice tak aby sme mali spojenie cez PMR a v prípade potreby si pomohli. Ja a Raptor vpredu Berny s Peťom nám robia „6“. Stretávame turistov niektorý len pozdravia iný sa púšťajú do debaty užívam si to. Všetkých na hrebeni spája niečo zvláštne každý si uvedomuje, že v prípade potreby sú to práve Tí ľudia okolo, ktorých bude žiadať o pomoc. Preto vyhovenie prosby o power bank alebo ponúknutie sušienkou a čajom je samozrejmosť. Krásne… toto sú momenty keď je jedno aké je počasie napĺňa to každého z nás presne tým pocitom kvôli, ktorému sa vydávame na cestu (pomoc, spolupartičnosť, rozhovor, zážitky, príbehy…). Na Malom Kriváni sa lúčime so spriatelenou skupinou, ktorý sa otáčajú späť… Náš ciel na dnes je jasný cez Veľký Kriváň do Snilovského sedla na chatu pod Chebom. Vietor si berie svoju daň ale napriek tomu všetci úspešne šlapeme na najvyšší bod našej cesty Veľký Kriváň. Potom už len „zbehneme“ dolu na chatu pod Chlebom 🙂 Berny preveruje našu rezerváciu na ubytovanie… všetko podľa plánu čo je super pretože chata praská vo švíkoch. Je plná turistov rôznych úrovní… niektorý ako my šlapú hrebeň iný sú na viacdňovej túre a toto je pre nich len zastávka. Táto kategória je presne tá o ktorej som písal vyššie rovnaké motivácie pre turistiku (pomoc, spolupartičnosť, rozhovor, zážitky, príbehy…).

Bohužiaľ je tu aj skupina „kvázi turistov“ ľudí čo sa vyvezú na lanovke prejdú cca 2 km a sú geroji aký sú oni turisti… ako by to nestačilo zväčša nadmerne „požijú“ a potom svojou prítomnosťou „obohacujú“ zvyšok chaty… 🙁 Bohužiaľ aj na tomto príklade si uvedomujeme, že lanovky zabíjajú turizmus :/ Ale to je na iný príbeh  Chata pod Chlebom praská vo švíkoch napriek tomu baby na pulte aj zvyšok personálu v kuchyni podáva slušný výkon… Na výber sú rôzne jedlá od turistickej klasiky „Šošo, kapusta“ až po jelení guláš s knedlíkom 🙂 My volíme Šošo… je vynikajúca po celom dni na vetre teplá polievka dobre padne. Nasleduje, krátka diskusia o zajtrajšom dni ako, kde, kedy…kuchyňa končí o 22/00 a my ako „prémiu“ získavame buchty na pare 🙂 Sladká bodka za krásnym dňom.

Nedeľa

Ráno 05/00 budíček, zvyšok chaty ešte spí (raňajky začínajú od 07/00) takže si dopĺňame energiu z vlastných zásob. 06/00 vyrážame dnešná trasa: Chleb, Poludňový Grúň, chata na Grúni, Štefanová, Koliba Podžiar, Jánošíkove diery, Terchová. Trasa by mala byť menej náročná ako predchádzajúci deň, ale máme rešpekt pred vetrom. Východ slnka na Chlebe od momentu východu nám príroda akoby chce nahradiť včerajšie útrapy s vetrom a celý deň je slnečné až gýčové počasie bez vetra. Užívame výhľady nechávame si svietiť slnečné lúče na tvár. Stretávame turistov v opačnom smere a vôbec im nezávidím šlapať cca 600m prevýšenie na 2 km od chaty na Grúni do sedla. Výhľady dnes nám ukazujú naše nové výzvy (veľký a malý Rozsutec, Stoh) už plánujeme kedy a ako by to bolo najlepšie vyšlapať… Cesta ubieha rýchlo na chate na Grúni si dávame raňajky. Pokračujeme v družnej debate cez Štefanovú až na kolibu Podžiar. Tu sa rozhodne dáme ešte vrchné diery alebo nám stačilo. Vzhľadom na včerajšiu záťaž a na to, že nás čaká cesta domov sa rozhodujeme zvoliť možnosť „B“ 🙂 a vyberáme spodné diery. Vrchné sme zaradili do plánovanej trasy nabudúce 🙂 Príchod na kolibu Podžiar sa nesie v atmosfére ukončenia tripu snažíme sa užiť si to čo najviac. Koliba je plná rodiny s deťmi užívajú pekné jesenné počasie áno tu je to očakávaná „masovka“. Po príchode do Terchovej je čas ochutnať miestne špeciality. Volíme Kolibu a halušky. Za malú chvíľu nám prichádza transport a vezie nás k autám do ZA. Záver Berny okorení štandardným kvízom kde každý niečo zvládne a ostatné si už bude pamätať.

A máme to hotovo užili sme si to ako sa dalo. Môj cieľ vyvetrať si hlavu bol splnený až nad mieru 🙂 Opäť sme utužili vzťahy a zažili príjemné chvíle v kruhu ľudí s rovnakým nastavením. Každý kto máte chuť si užiť hory resp. turistiku v kruhu super ľudí načerpať inšpiráciu a vyvetrať hlavu neváhajte a nabudúce sa k nám pridajte 🙂

Ďakujem Bernymu, že sa dal na takúto záslužnú činnosť viem aké je to náročné vymyslieť, zorganizovať, zabezpečiť takéto akcie. Sám som si to niekoľkokrát súsil… V budúcnosti keď budem mať priestor sa určite rád zúčastním…žiadne výhovorky 🙂 a poďte všetci do toho….

S pozdravom MAT CAT

#8 Turistika bez výhovoriek… Výstup na Inovec

S Bernym som absolvovala Výstup na Inovec. Bola to moja prvá Turistika bez výhovoriek a, popravde, mala som pred tým všetkým veľký rešpekt. Bála som sa, že náročnosť zvolenej trasy bude nad moje možnosti a budem tak braná ako slabý článok celej skupiny. No opak bol pravdou. Skvelá Bernyho organizácia, príjemná nálada celej skupiny, vzájomná pomoc a rešpekt voči všetkým zúčastneným členom mi dodali dostatok potrebných síl. Berny dbal na pohodlie každého účastníka výstupu, staral sa oňho a zaujímal sa. Ľudia (zväčša navzájom cudzí), ktorí sa na tomto výstupe stretli, vytvorili skvelú atmosféru, ktorú jedinec nemá šancu v lese zažiť. Náročnosť trasy a jej naplánovanie bolo nanajvýš primerané podmienkam a fyzickým schopnostiam účastníkov. Počasie už pomenej, no to neovplyvní nik. Myslím si, že aj vďaka kolektívnej sile skupiny som 17 kilometrov so skoro 800 metrovým prevýšením v zlých podmienkach na turistických chodníkoch zvládla odšľapať a zažila tak skvelý pocit zo seba na vrchole. Je veľmi oslobodzujúce prekonávať svoje limity a Turistika bez výhovoriek práve takéto momenty prináša. Ďakujem!
Zuzka

#8 Turistika bez výhovoriek… VÝSTUP NA INOVEC

Turistika bez výhovoriek organizovaná Bernym bol dobrý zážitok. Okrem dobre zorganizovanej udalosti, vrátane vedomostnej súťaže o danej lokalite, kde sa odohrávala turistika, dostanete možnosť spoznať nových ľudí a zažiť výlet v inej partii ako obyčajne. Nové skúsenosti, vedomosti a znalosti sú samozrejmosťou. Vrelo odporúčam!
Jakub

#9 Turistika bez výhovoriek… Zimné Jánošíkove diery

Pred mesiacom som Michala, ani jeho berny.blog nepoznal. A dnes mám s Bernym a partiou mladých, zanietených ľudí už dva pekné výlety do našej krásnej slovenskej prírody. Narazil som úplnou náhodou na jeho ,,berny.blog” a zaujala ma tzv. Turistika bez výhovoriek. Prečítal som si zopár pekných a zaujímavých príspevkov a nakoľko v zime mám tej aktivity akosi málo, zo zvedavosti i z chute si niekam vyšliapnuť, rozhodol som sa niečo spraviť pre svoje zdravie, pre svoje telo. Prihlásil som sa na #8 TURISTIKA BEZ VÝHOVORIEK… VÝSTUP NA INOVEC. Občas si niekde len tak vyjdem, prejdem zo 10 – 15 km po prírode a mám z toho dobrý pocit. No nie je to úplne ono keď ide človek sám (i keď aj to niekedy treba) a nemá s kým prehodiť slovko, dve, vymeniť svoje pocity, myšlienky. Tak som po prihlásení prijal pokyny a už len čakal na termín 19.1.2020. V deň výstupu sme sa stretli pri motoreste Radar, zoznámili sa a absolvovali spolu pár pekných hodín. Výstup bol oveľa náročnejší, ako sme všetci očakávali. Turistické chodníčky boli celé a dokonale zamrznuté. Ako sa hovorí „čisté zrkadlo“. Podarilo sa mi štyrikrát spadnúť a nebol som sám. Svaly dostali riadne zabrať a aj keď nebolo žiaľ ani počasie nič moc – hmla a nízka oblačnosť, zvládol som to úspešne a s pokojom v duši som bol ešte pred úplným zotmením doma.

Po prvej praktickej skúsenosti s Miškom a jeho turistikou som dlho neváhal a prihlásil sa i na ďalšiu aktivitu, #9 TURISTIKA BEZ VÝHOVORIEK… ZIMNÉ JÁNOŠÍKOVE DIERY. Opäť sme sa stretli v určený čas na dohodnutom mieste a po úvodnom predstavení a inštruktáži sme vyštartovali na trasu do zimných Jánošíkových dier. Po mojej prvej skúsenosti som sa už aspoň trochu lepšie pripravil na turistiku v zime, kúpil si turistické mačky na ľadové chodníky, paličky, nie síce na trekingové, ale skladacie na Nordic Walking, lebo tie určite v lete užijem viac. Už som sa necítil úplne ako „chudobný príbuzný“ medzi perfektne vystrojenými chlapcami. A veru, všetky „vymoženosti“ som po ceste využil. Prešli sme časť Jánošíkových dier s prekrásnou zimnou scenériou a pri odbočke sme sa rozhodli prejsť cez Nové diery. Po krátkej zastávke pri kolibe Podžiar sme sa oproti pôvodnému plánu rozhodli zvládnuť i Horné diery a späť sme sa vracali cez Pod Pálenicou po zelenej značke a cez sedlo Vrchpodžiar a dolné Jánošíkove diery.

Odpoludňajší program, i napriek pokročilejšiemu času, sme skrátili, nevyšli sme na Pupov – západný vrchol, ale len cez Poľany Náučným chodníkom Jánošíkovým chotárom až do osady Jánošíkovci a potom tou istou cestou už skoro za tmy späť.

Miško nám všetkým poďakoval, rozdal tradičné Pamätné listy za účasť a postupne sme sa rozlúčili s želaním, že sa ešte isto niekde na turistike bez výhovoriek, alebo inej aktivite stretneme.

Ďakujem Berny!

#12 Turistika bez výhovoriek… Potulky Slovenským Rajom

S Bernym som sa zúčastnil túry nazvanej potulky Slovenským Rajom. Bola to moja prvá túra sním. Dohodli sme sa cca mesiac dopredu, že sa jej zúčastním aj ja. V priebehu mesiaca mi poslal všetky náležitosti ohľadom výbavy, rád a odporúčaní čo a kde si zabezpečiť. Pomohol mi vo veľa veciach napr. odporučil mi turistické topánky Hanwag Tatra ll GTX. Ako ďalšiu vec mi odporučil nepremokavú kvalitnú bundu. Všetko čo som potreboval dokázal nájsť a poradiť. Navyše za skvelú cenu. Počas túry sa zaujímal o všetkých účastníkov túry. Bol nápomocný, všímavý a veľa zaujímavých rád a veci nám povedal o okolitej krajine. Počas túry nám urobil skvelú čerstvú kávu za pomoci ručného mlynčeka.
Ja ako milovník kávy som to maximálne ocenil. ? Túra priniesla mnoho pekných, ale aj nečakaných prekvapení. Už teraz sa teším na ďalšiu túru s Bernym.

Určite odporúčam pre ľudí čo potrebujú vypnúť od tohto uponáhľaného sveta a chcú sa ponoriť do tejto našej krásnej slovenskej prírody s dokonalým sprievodcom Michalom. Ešte raz ďakujem za všetko hlavne profesionalitu.