#6 Turistika bez výhovoriek… Potulky Malou Fatrou

#6 Turistika bez výhovoriek… Potulky Malou Fatrou. Dvojdňová, vyše 37 km dlhá a viac ako 2500 metrov stúpajúca túra. Cez 19 hodín chôdze. Od najnižšieho bodu po najvyšší. Bola to výzva, ktorá skutočne stála za to? Posúďte sami…

Malá Fartra

Pohorie, ktoré je štvrté najvyššie na Slovensku sa nachádza v Žilinskom kraji. Je súčasťou Vnútorných Západných Karpát a spadá do krajinného celku Fatransko – tatranskej oblasti. Zároveň je najzápadnejšie položeným jadrovým pohorím v rámci karpatskej sústavy s veľkou pestrosťou reliéfu a skoro 1 400 metrovým rozdielom nadmorskej výšky na relatívne malej ploche.

Päť najvyšších pohorí na Slovensku 1. Vysoké Tatry; 2.Nízke Tatry; 3.Oravské Beskydy; 4.Malá Fatra; 5.Chočské vrchy

Cez pohorie preteká rieka Váh, ktorá ho pri Domašínskom meandri rozdeľuje na Krivánsku a Lúčanskú Fatru. Najvyšší vrch celého pohoria je Veľký Kriváň 1709 m.n.m. a najnižší bod predstavuje rieka Váh pri Strečne 350 m.n.m.. Od roku 1967 bolo toto územie vyhlásené ako chránená Chránená krajinná oblasť Malá Fatra a v roku 1988 bola Krivánska časť Malej Fatry vyhlásená za Národný park. Územie Národného parku Malá Fatra je 22 630 ha. Na tomto území sa nachádza zachovalá a pestrá príroda.
V tomto pohorí sú uzávery chodníkov z dôvodu ochrany prírody v období od 1. marca do 15. júna v zmysle Návštevného poriadku NP Malá Fatra. Konkrétne sa jedná o tieto tri chodníky:
Medziholie – Veľký Rozsutec – Medzirozsutce (červená turistická značka)
Obšívanka – Malé nocľahy (modrá turistická značka)
Vendovka – Malý Kriváň (modrá turistická značka)

,,Výrazným vrcholom je Veľký Rozsutec, ktorý sa nachádza aj v logu národného parku.“

Vrcholy Krivánskej Malej Fatry

• Veľký Kriváň (1 708,7 m n. m.)
• Malý Kriváň (1 670,9 m n. m.)
• Chleb (1 645,6 m n. m.)
• Hromové (1 636 m n. m.)
• Veľký Rozsutec (1 610 m n. m.)
• Pekelník (1 609 m n. m.)
• Stoh (1 607 m n. m.)
• Steny – (južný vrchol 1 572 m n. m., severný vrchol 1 535 m n. m.)
• Stratenec (1 513 m n. m.)
• Suchý (1 468 m n. m.)
• Poludňový grúň (1 460 m n. m.)
• Malý Rozsutec (1 344 m n. m.)

Piatok

Tak ako som už spomínal, celá #6 Turistika bez výhovoriek… Potulky Malou Fatrou bola jedna veľká výzva. Prvá bola organizačného charakteru. Ako vyriešiť ubytovanie či dopravu? Trasa začínala pod Strečnom a končila v Bielom Potoku pri Terchovej. Tu ďakujem za svoje žilinské korene, vďaka ktorým sme všetko hravo vyriešili.

Vzhľadom k tomu, že sme sa chceli vyhnúť veľmi skorému rannému vstávaniu, rozhodli sme sa stretnúť už v piatok večer v Žiline. Ochutnali sme miestnu pizzu a samozrejme nejaké to pivko k tomu (aby sme mali čo zhadzovať počas túry ?). Večer sa niesol v znamení rozhovorov na rôzne témy a pripravovaní si veci na ráno, aby sme nestrácali čas.

Sobota

Ráno sme začali budíkom o 04:00, nasledovali rýchle raňajky a doladenie vecí v batohoch. O 05:10 nás už šofér vyložil pod Strečnom. Nahodili sme batohy a tým sa oficiálne začala #6 Turistika bez výhovoriek… Potulky Malou Fatrou. Naša trasa mala byť pôvodne hrebeňovka po červenej turistickej značke. Zo Strečna sme prešli po lávke na druhú stranu rieky Váh, kde sme dosiahli náš prvý cieľ – najnižší bod našej trasy – Rieka Váh 350 m.n.m.. Prešli sme cez Nezbudskú Lúčku smerom k Starému hradu (zrúcanine). Keďže panovala dobrá nálada odbočku na červenú sme minuli. Rozhodli sme sa teda pokračovať po modrej a následne sa napojiť znova na červenú. Keď sme chceli odbočiť z cesty na modrú turistickú značku čakalo nás nemilé prekvapenie. V rúbanisku sme ju nenašli…

Hrebeňovka začína…

Pokračovali sme teda po strmej ceste hore ku Chate pod Suchým (1070 m.n.m.). Na chate sme doplnili sily a pokračovali sme cez Javorinu (1145 m.n.m.), Príslop pod Suchým (1215 m.n.m.) až na Suchý (1468). Cestou sa nám otvárali krásne výhľady na okolité doliny, či Žilinu. Stretávali sme sa s ľuďmi z chaty, čo dotváralo príjemnú rannú atmosféru. Od Suchého sme už v podstate boli na hrebeni. Aby som upresnil, ak si niekto myslí, že ,,hrebeňovka“ je viac menej po rovine, sklamem ho. Vystúpiť na hrebeň a následne stúpania a klesania medzi vrcholmi a sedlami dajú občas zabrať. Navyše keď sa k tomu pripojí aj silný nárazový vietor, ktorý nás sprevádzal celý deň. Miestami nás dokonca vytláčal z chodníka (a to sme mali plné batohy).

Silu vetra na hrebeni odhadujem okolo 55 – 65 km/h, čo predstavuje 7 stupeň Beaufortovej stupnice. Pokračovali sme po hrebeni s panoramatickými výhľadmi cez Biele Skaly (1448 m.n.m.) do sedla Vráta (1440 m.n.m.). Tu sme stretli výbornú partiu z Prievidze (aby som nekrivdil, tak aj z Partizánskeho ?) – Paťa, Luciu a Peťa. Super ľudia, s ktorými sme sa dopĺňali a zabávali až na Malý Kriváň (1671 m.n.m.). Keďže Paťo musel do služby (pozdravujem hasičský zbor v Prievidzi), tak sa naše cesty rozdelili.

Cesta za naším cieľom… Najvyšší bod Malej Fatry

My sme pokračovali cez sedlo Bublen (1510 m.n.m.) až na Veľký Kriváň, hrana (1640 m.n.m.) – Veľký Kriváň (1709 m.n.m.). Cestou sme sa schovávali pred vetrom v kosodrevine. Túto aktivitu sme pomenovali zastavenia chlapca z Očovej, keďže udával trend, či si sadnúť, kľačať alebo ľahnúť ?. Z rázcestia sme vystúpali na Veľký Kriváň (1709 m.n.m), kde sme dosiahli najvyšší bod Malej Farty a ďalší cieľ našej #6 Turistika bez výhovoriek… Potulky Malou Fatrou. Pôvodne sme chceli v tento deň absolvovať aj Chleb, ale nakoniec sme sa rozhodli stiahnuť na chatu pod Chlebom, keďže vietor si vybral svoju daň a už sme nemali sily na rozdávanie. Na Chate pod Chlebom (1415 m.n.m.) to už riadne žilo. Prekvapil ma počet ľudí. Chata bola kompletne plná. Dokonca dosť ľudí aj stanovalo v okolí chaty, či spalo ,,pod širákom“. Ubytovali sme sa a najedli. Jedlo bolo takpovediac ,,na parádu”. Na surovinách kuchárky nešetrili. Dokonca sme dostali aj buchty zadarmo ? Aj týmto za ne ešte raz ďakujeme. Padli veľmi vhod. Keď sa začalo spievať, pobral som sa na povalu, kde sme mali rezervované miesta. Tracking z prvého dňa…

Nedeľa

Ráno sme už o 06:00 pokračovali v #6 Turistika bez výhovoriek – Potulky Malou Fatrou. Z chaty sme vyrazili po žltej cez Kopiská (1450 m.n.m.) až k sedlu za Hromovým (1605 m.n.m.). Cestou nás sprevádzal nádherný východ Slnka. Pre tieto momenty sa na horách oplatí vstávať…

Východ Slnka sme si ešte vychutnali na Chlebe (1647 m.n.m.), odkiaľ sme už vnímali budiaci sa turistický ruch. Videli sme prvých turistov a počuli prvé nezmyselné komunikácie vo vysielačkách,… Následne sme pokračovali v našej hrebeňovke po červenej a tak sme cez Steny – južný a severný vrchol a prešli sme až na Poludňový grúň (1445 m.n.m.). Tu sme si trochu oddýchli a vychutnali si krásny výhľad na Malý a Veľký Rozsutec, či na Stoh. Po oddychu nasledoval najťažší úsek tohto dňa – najstrmší zostup našej #6 Turistika bez výhovoriek – Potulky Malou Fatrou. 1,5 km klesanie a zostup o 490 výškových metrov. Zišli sme žltou turistickou značkou k Chate na Grúni (970 m.n.m.). Chata sa ešte len prebúdzala, a tak sme si dopriali malé občerstvenie a doplnili sme pitný režim. Odtiaľ po modrej turistickej značke sme išli do Štefanovej (630 m.n.m.) a žltou turistickou značkou cez sedlo Vrchpodžiar (750) na Podžiar.

Nasledovala krátka zastávka, počas ktorej nám posedenie spríjemnil ,,domáci turista“. Okrem rôznych príbehov nám porozprával aj rôzne zaujímavosti z okolia. Po zhodnotení našich síl sme sa dohodli, že pôjdeme cez Dolné diery (modrá turistická značka) do Bieleho Potoka, kde pre nás prišiel odvoz.
#6 Turistika bez výhovoriek – Potulky Malou Fatrou sme ukončili na salaši pri vleku tradične – haluškami. Tracking z druhého dňa…

Trasa #6 Turistika bez výhovoriek… Potulky Malou Fatrou

Celková dĺžka: 37,31 km
Výškové prevýšenie: celkové stúpanie + 2579 m. / klesanie – 2290 m.
Celkový čas túry: 19:34 hod.

POI – ZÁUJMOVÉ BODY

1.deň:
Strečno, Váh pod hradom (365 m.n.m.) – Nezbudská Lúčka (355 m.n.m.) – Podhradské (425 m.n.m.) – Chata pod Suchým (1070 m.n.m.) – Javorina (1145 m.n.m.) – Príslop pod Suchým (1215 m.n.m.) – Suchý (1468 m.n.m.) – Sedlo Vráta (1440 m.n.m.) – Sedlo Priehyb (1455 m.n.m.) – Malý Kriváň (1671 m.n.m.) – Sedlo Bublen (1510 m.n.m.) – Veľký Kriváň, hrana (1640 m.n.m.) – Veľký Kriváň (1709 m.n.m.) – Veľký Kriváň, hrana (1640 m.n.m.) – Snilovské sedlo (1524 m.n.m.) – Chata. pod Chlebom (1415 m.n.m.)

2.deň:
Chata pod Chlebom (1415 m.n.m.) – Kopiská (1450 m.n.m.) – Sedlo za Hromovým (1605 m.n.m.) – Hromové (1636 m.n.m.) – Chleb (1647 m.n.m.) – Hromové (1636 m.n.m.) – Sedlo za Hromovým (1605 m.n.m.) – Steny, južný vrchol (1628 m.n.m.) – Steny, severný vrchol (1535 m.n.m.) – Poludňový grúň (1445 m.n.m.) – Štefanová (630 m.n.m.) – Vrchpodžiar, s. (750 m.n.m.) – Pod Poludňovými skalami (860 m.n.m.) – Pod Pálenicou (935 m.n.m.) – Podžiar (710 m.n.m.) – Ostrvné (680 m.n.m.) – Biely Potok (565 m.n.m.)

Ubytovanie:

Na trase je možné ubytovanie na Chate pod Suchým, Chate pod Chlebom a Chate na Grúni. My sme spali na Chate pod Chlebom. Na všetkých chatách je potrebná rezervácia nocľahu. Samozrejme v prípade potreby sa dá na chatách núdzovo prespať.

Doplnkové informácie:
Nočný kľud: 24:00 – 06:00
Raňajky: od 07:00
Kuchyňa: do 21:00
Ceny:
Posteľ s prádlom: 14€
Nocľaháreň na povale s vlastným spacákom: 11€
Jedlo: Polievky: 2,50€; Selský Tanier: 7,5€; Jelení guláš: 10€; Bryndzové halušky: 7€; Parené buchty: 5€; Pečená klobása: 4€; Domáca štrúdla: 2,2€…

Chata pod Chlebom

Chata pod Chlebom (1 423 m n. m.) je najvyššie položená turistická horská chata v Malej Fatre s celoročnou prevádzkou. Chata bola postavená v roku 1930 a 3.11.1944 bola vypálená ustupujúcimi nemeckými vojakmi. Neskôr bola na pôvodných základoch obnovená, ale 12. apríla 1982 opäť vyhorela. Ostala iba hospodárska budova, ktorá tvorí základ súčasnej chaty tak ako ju poznáme. Momentálne sa rokuje o rekonštrukcii a rozšírení chaty.
Na chate je možnosť ubytovania a stravovania. Z okolia je výborný výhľad. Každá izba v chate má svoje meno podľa výhľadu z jej okna: Magura, Chleb, Kriváň. V blízkosti sa nachádzajú viaceré lyžiarske vleky (známy svah Generál). Chata poskytuje 23 postelí a približne 40 miest v nocľahárne (cez sezónu aj viac ?)
Prístup
Chata je dobre prístupná od vrcholu sedačkovej lanovky od Chaty Vrátna po zelenej turistickej značke. Dá sa k nej dostať aj po žltej značke od vrcholu Hromové na hlavnom hrebeni Krivánskej Malej Fatry. Z Turčianskej kotliny je prístupná po zelenej značke od autokempingu Trusalová alebo po modrej značke zo Šútova.
Chatu môžete kontaktovať emailom, SMS na +421 905 861 042, alebo registračným formulárom

10 NAJ… v Národnom parku Malá Fatra

Najvyšší vrchol: Veľký Kriváň s výškou 1709 m n.m.
Najnižší bod: ústie Hradského potoka do rieky Váh pod Starým hradom 350 m n.m.
Najväčší vodopád: Šútovský vodopád (38 m)
Najznámejší vrchol: Veľký Rozsutec (1609 m n.m.)
Najznámejšia skala: Modliaci sa mních v Tiesňavách
Najvýznamnejšie strediská cestovného ruchu na území NP Malá Fatra: Vrátna dolina, Malá Lučivná
Najvýznamnejšie strediská cestovného ruchu v ochrannom pásme NP Malá Fatra: Trusalová, Zázrivá, Terchová
Dĺžka hlavného hrebeňa: 26 km
Celková dĺžka značených turistických chodníkov: 157 km
Najnavštevovanejší chodník: Náučný chodník Štefanová – Diery

Záver

V prvom rade ďakujem. Nielen našej partii, ktorá absolvovala #6 Turistika bez výhovoriek… Potulky Malou Fatrou, ale aj počasiu, ktoré nás riadne preverilo. Taktiež ďakujem všetkým dobrým ľuďom, ktorí nám spríjemnili našu cestu (Lucka, Paťo, Peťo,…). Myslím, že slová sú zbytočné…